Днес една тениска струва по-малко от един обяд. Живеем в света на бързата мода където големите модни марки като Pepco, H&M, Forever 21, Zara, Primark ни заливат с нови колекции всяка седмица. Изработката им е толкова некачествена, че не е изненада да откриете дупка в дрехата си след първото обличане. Но няма проблем! Ако се скъса след първото пране можете да си купите нова. Всяка седмица.
Доказано е, че модната индустрия е вторият по големина замърсител на планетата. Регулацията й в световен мащаб почти не съществува, макар че правим (макар и малки) крачки в тази посока - наскоро Европейската комисия гласува стратегия за устойчив текстил. Важно е обаче да знаем какво наистина e устойчива мода и какви са нейните предимства пред тези на бързата мода.
На хартия дефиницията е етичен подход към дизайна, веригата на доставки, производството, продажбата и предлагане на готов продукт по начин, който минимизира отрицателното въздействие на индустрията върху хората и планетата.
На практика това означава, че една модна марка трябва отговаря на всеки от следните критерии, за да бъде определена като устойчива и етична:
УСТОЙЧИВИ МАТЕРИАЛИ
Най-често използвани са естествените влакна с минимална обработка, които безпроблемно се разграждат в природата след края на (дългия) си живот. Такива са органичния памук, коноп, лен, бамбукова тъкан (която не трябва да се бърка с химически обработената бамбукова коприна), протеинови влакна (рециклирани или от сертифицирани хуманни източници).
За някои от дрехите (като бански или якета за дъжд например) се използва синтетика. В такива случаи тя трябва да е рециклирана и/или да може да се рециклира. Използването на съществуваща пластмаса, която иначе замърсява водоизточниците, все пак е победа!
Дори и да имате тениска от органичен памук обаче, ако е била боядисана с токсични багрила и прекомерна употреба на вода, това не е устойчив материал. Най-малкото използваните бои не трябва да са азобагрила, които доказано влияят на човешкото здраве, причинявайки алергии, генни мутации и дори ракови заболявания.
И не на последно място устойчивият материал е подходящ за целта, тоест издръжлив.
ЕТИЧНА ВЕРИГА НА ДОСТАВКИ И ТРУДОВИ ПРАКТИКИ
Използването на устойчиви материали не е достатъчно обаче. Също толкова важно е и как се произвеждат дрехите. В повечето случай това означава малка и контролирана вериги за доставки. Обикновено дрехите се произвеждат в развитите страни, където правилата за безопасност на работното място и изискванията за заплащане се прилагат по-стриктно. Устойчивите марки поддържат малка продуктова линия - няколко прости неща изработени наистина качествено и с дълъг живот. Държат на прозрачност и купувайки техен продукт винаги можем да разберем къде точно е изработен, какъв сертификат има и как е бил заплатен труда за изработването му.
НАМАЛЯВАНЕ НА ВЪГЛЕРОДНИЯ ОТПЕЧАТЪК
Доскоро ангажиментите към въглеродна неутралност просто се насърчаваха нещо пожелателно. Но в светлината на нарастващата криза с изменението на климата това вече е задължителен критерий, ако една модна марка иска да бъде определена като устойчива.
ЗЕЛЕНИ БИЗНЕС ПРАКТИКИ
Колкото и важен да е начина на производство на даден продукт има значение и какво се случва с него след като стигне до потребителя. Устойчивите марки произвеждат качествени и издържливи дрехи често с доживотна гаранция! За тях нещата не приключват с продажбата. Почти всички предлагат допълнителни услуги като поправки, препродажба или рециклиране на произведените дрехи. Други зелени практики са ръчното производство, нулевите отпадъци (чрез производство на малки партиди или по поръчка). Обръща се внимание и на опаковането (рециклирани или разградими опаковки) и транспортирането на готовите продукти.
ПОЛИТИКА НА ПРИОБЩАВАНЕ И РАЗНООБРАЗИЕ
Край на модните каталози и витрини, които не ни показват друго освен модели с размер XS. Истински етичните модни марки предлагат устойчиво облекло с малък и голям размер (и не, XL не е най-големият), както и неутрално по отношение на пола облекло, което пасва на всички тела и идентичности.
БЛАГОТВОРИТЕЛНОСТ И АНГАЖИМЕНТИ КЪМ ОБЩНОСТТА
Устойчивите марки даряват. Използват печалбата си за да подобрят света по някакъв начин - от даването на пари на благотворителни организации до организирането на събития и инициативи. За тях приоритетите са хората, планетата и чак след това печалбата. В този ред.
И ако това не звучи достатъчно убедително за да предпочетете дреха на устойчива марка ето какво всъщност избирате:
КАЧЕСТВО
Материалите и начина на изработка гарантират високото качество на тези дрехи. Доводът, че децата растат като гъби и цената не си струва всъщност е доста необмислен. Качеството на дрехата позволява тя да се носи от повече от едно дете, повече от един сезон, повече от една година. Дори без значение от пола на детето, защото в повечето случаи те са унисекс.
ЗДРАВЕ
Дали е случайност, че все повече бебета и деца страдат от атопичен дерматит или алергии например? Да, причината едва ли е само и единствено в липсата на контрол върху производството на детски дрехи. Но списъкът с токсични химикали е дълъг и те намират приложение във всеки един етап от производството – ненилфеноли, фталати, тежки метали (олово, хром), формалдехид, амини и т.н. и т.н и т.н.
И да, използват се масово и от големите и утвърдени марки.
ЦЕНА
Най-често срещаният довод против - една тениска на устойчива марка струва повече от „същата“ на неустойчива. А наистина ли е така, ако погледнем в перспектива? Парите похарчени за тази, която детето ви ще носи това лято, ще бъде наследена от брат / сестра / приятел или продадена в някоя от групите за секънд хенд наистина ли са повече от тези, които ще похарчите за да купите три тениски на бърза марка това лято, защото след второто пране те вече не са годни за носене?
БЪДЕЩЕ ЗА ПЛАНЕТАТА И ДЕЦАТА НИ
След всичко изброено по-горе само бих добавила от позицията на родител, че тази планета е добре да не свършва с нас.
ИЗТОЧНИЦИ:
https://www.sustainablejungle.com/sustainable-living/ethical-sustainable-fashion/
https://fashionunited.uk/news/fashion/textile-toxicity-what-lurks-in-your-clothes/2017061424828